Saturday, November 7, 2009

HDR.(High dynamic range)

free counters

Old + New..
Sedikit tentang riwayat HDR aku ni, sebenarnya aku habis hati minat sangat pada photo HDR(High Dynamic Range) ni, seingat aku masa aku belum berkenalan dengan dslr lagi.. bila nampak je photo hdr ni hati mula iri... datang soalan "macam mana nak buat gambar boleh jadi gini"
Bila dah main shutter dslr aku mula cari-cari teknik hdr ni, hingga pada satu keluaran Majalah Digital Camera yang memaparkan teknik-teknik menghasilkan photo hdr aku mula jadi lemah.. bukan tak mampu nak buat tapi yang jadi masalahnya aku tak pandai guna photoshop... namun minat aku masih tak padam walau malap.. dipendekan kisah aku bertemu(geng flickr online, belum pernah jumpa) inilah rakan yang bertanggungjawab atas taunya aku menghasilkan photo HDR ni walau tak sehebat pro, ini orangnya Sifu Fauzi Ahmad Ghazali , terima kasih dan syukur tak terhingga sebenarnya, dengan mengunakan online skype Sifu Fauzi(Baik orangnye) send kat aku photomatic soafwear... kata Sifu Fauzi ni bila aku tanya soalan "mampu ke sekadar guna sofwear ni aku boleh hasilkan photo HDR" jawabnya pendek (online skype)"saya pun boleh"...
On time tu juge aku terus edit satu gambar n:-
HDR Sulung... dengan bangganya aku terus upload flickr tapi aku cuba-cuba dan cuba guna soafwear tu sambil tu jelajah2 tengok photo hdr kengkawan lain fuhh..
terasa benar jauh ketinggalan dan nyesal upload aku punya first hdr tu.. Maluu!!!
Apa pun pengalaman adalah guru paling akrab dan terbaik… sejak hari tu aku non stop (try and error le tu)edit hdr ni dan sekarang aku dah ada Koleksi HDR Terpilih...kalu nak kisah lagi memang panjang nih..

Ini antara di antara koleksi HDR aku boleh kata ada rasa puas sikit le walau nak di banggakan nanti tak sampai tahap boleh di banggakan..
Jom singgah:-

2 comments: